Světoví producenti každoročně vychrlí více než 100 miliard kusů nejrůznějších oděvů. Ale až 60 % z nich ještě v témže roce skončí na skládkách. Oděvy jsou dnes v podstatě rychloobrátkovým zbožím, které se nakupuje až čtyřikrát častěji než třeba před 20 lety. Důvodem je fakt, že až třetinu oblečení, které si nakoupíme, si vezmeme jen jednou. To, co se nám líbilo za výlohou, nám buď úplně nesedí, nebo nám vadí materiál. Jenže metoda „jednou a dost“ nutí výrobce vyrábět stále víc. Proto je textilní průmysl považován za jednu nevětších zátěží pro životní prostředí a je považován za druhého největšího producenta odpadů na světě. Ale i tady existují výjimky.
Odpovědí je recyklace a opětovné použití neboli reuse. Přesně to nabízí firma Opatex, největší velkoobchod pro second handy u nás. Chcete si zařídit second hand, nebo jen hledáte pár speciálních kousků? V obou případech vám ve velkoobchodu Opatex pomohou. Podnikají tak, že po nich nezůstává odpad na skládky.
Každý den se do firemního skladu s celkovou plochou 15 000 m2 doveze kolem 50 tun nového textilního zboží, které vyškolení pracovníci firmy roztřídí do čtyř kategorií. Jen nejvyšší jakost končí na pultech českého second-handového maloobchodního trhu. Aby se na ně oblečení či bytový textil dostalo, musí být posouzena kvalita materiálu i ušití, míra obnošenosti, kategorie oblečení (dámské, pánské i dětské oblečení) apod. V nabídce je i kožené zboží (obuv, kabelky, opasky), či dětské hračky.
Do druhé jakostní kategorie patří textil určený pro další zpracování, což může být poškozené, tedy obarvené či jinak znehodnocené oblečení jako bavlna, svetry, peří, nebo duté vlákno. Třetí kategorii tvoří zboží nevhodné pro evropský trh, které se vyváží do zemí mimo Evropskou unii a najde tam další uplatnění. Nic neskončí na skládce.
Stejně zodpovědně přistupuje Opatex k obalovému materiálu. Na přetříděný textil se používá praktický systém vysokopevnostních kartonových krabic balených PET páskou. Zboží je tak chráněno nejen před pomačkáním, ale také prachem a vlhkostí. Firma preferuje ekologičtější dopravu v kontejnerech lodí a po železnici.